Każdy z nas zna to z własnego życia – dzieciom jest czasami niezmiernie trudno dogadać się z własnymi rodzicami. To wszystko przez występowanie różnic pokoleniowych. Często tylko 20 lat różnicy wystarczy, by dane grupy wiekowe postrzegały świat w zupełnie różny sposób. Odmienna wizja świata przekłada się także na to, czego ludzie oczekują od produktów i usług. Czy także marketing powinien próbować nadążać za różnicami pokoleniowymi?
Luka pokoleniowa to różnica opinii między jednym a drugim pokoleniem w odniesieniu do przekonań, polityki lub wartości. Marketing coraz częściej zwraca uwagę na to, co nazywa się określeniem teoria pokoleniowa, która głosi, że grupy osób, które doświadczyły tych samych wydarzeń społecznych, ekonomicznych, politycznych i kulturowych we wczesnej dorosłości, przez całe życie podzielają podobne wartości.
Dorastanie w innym świecie sprawia, że dane grupy wiekowe inaczej postrzegają marki, ale też biznes w szczególności. Raporty pokazują, że młodsze pokolenia stają się coraz bardziej świadome problemów społecznych, przez co zależy im na tym, by firmy były społecznie i środowiskowo odpowiedzialne. Pokolenie ich rodziców nie zwracało uwagi na takie rzeczy. To sprawia, że jeśli biznes chce trafić w gusta millenialsów czy osób z pokolenia Z, musi się do tych wymagań dostosować. Millenialsi interesują się problemami świata, takimi jak zmiany klimatyczne, wymieranie zwierząt i nierówności społeczne. Zwracają uwagę na to, jaki wpływ biznes ma na otoczenie. Społeczna odpowiedzialność biznesu i wiarygodność są dziś ważniejsze niż kiedykolwiek.
Te różnice sprawiają, że pokolenia są podatne na innego rodzaju treści marketingowe. Pod tym względem także kanał komunikacji ma duże znaczenie. Podczas gdy pokolenie baby boomers większość swojego wolnego czasu spędzało przed telewizorem i stamtąd czerpało informacje o świecie, dziś mamy do czynienia z pokoleniem Internetu. Każda firma, która chce dotrzeć ze swoim przekazem do młodych ludzi, musi być przygotowana na konieczność działalności w sieci. W przypadku młodego pokolenia szczególnie skuteczne okazują się kampanie interaktywne, które zakładają jakąś formę kontaktu z klientem.
Wygląda na to, że aby skutecznie reklamować się wśród odbiorców, musisz znać różnice między pokoleniami. Zrozumienie każdego pokolenia i jego preferencji jest niezwykle ważne dla sukcesu marketingu pokoleniowego. Klienci muszą czuć, że oferta odpowiada wyznawanych przez nich wartościom. Jako że te wartości w zależności od pokolenia mogą być skrajnie różne, warto już na samym początku określić, która grupa jest naszym głównym targetem marketingowym.
Powiązane tematy
Skąd czerpać dobre wzorce marketingowe?
Zrozumienie zachowania konsumenta – recepta na skuteczny marketing?