Każda firma powinna posiadać określoną wizję. Dziś dobra wizja musi swoim zasięgiem wykraczać poza granice państw. Globalna wizja przestała być tylko opcją, stała się imperatywem biznesowym. Marketing globalny jest niezbędny dla nowoczesnych firm.
Wizja globalna skupia się na centralnym miejscu instytucji krajowych – politycznych, gospodarczych i kulturowych – w ułatwianiu lub ograniczaniu globalnej ekspansji firmy. Posiadanie globalnej wizji oznacza rozpoznawanie i reagowanie na międzynarodowe możliwości biznesowe, bycie świadomym zagrożeń ze strony zagranicznych konkurentów na wszystkich rynkach oraz efektywne wykorzystywanie międzynarodowych sieci dystrybucji w celu pozyskiwania surowców i dostarczania gotowych produktów do klienta. Oznacza to, że cały świat jest uważany za możliwy rynek. Konkurencja jest postrzegana jako cecha ogólnoświatowa.
Posiadanie globalnej wizji oznacza, że kierownictwo rozpoznaje i reaguje na międzynarodowe możliwości marketingowe, stosuje skuteczne strategie marketingowe i jest świadome zagrożeń ze strony zagranicznych konkurentów na wszystkich rynkach. Najważniejszy z nich jest ten, który określa się ogólnie jako rynek globalny.
Rynek globalny to miejsce wymiany towarów, usług i pracy na całym świecie. Idealny rynek globalny wymaga standaryzacji produktów i usług, aby towary i usługi mogły swobodnie przemieszczać się na całym świecie. Istnieje wiele sposobów wejścia na światowy rynek. Najważniejsze z nich to eksport, licencjonowanie, produkcja kontraktowa, wspólne przedsięwzięcia i inwestycje bezpośrednie.
Globalny biznes nieustannie się rozwija. Globalny biznes nie jest ulicą jednokierunkową, na której tylko amerykańskie firmy sprzedają swoje towary i usługi na całym świecie. Konkurencja zagraniczna na rynku krajowym była stosunkowo rzadka, ale obecnie występuje niemal w każdej branży. Firmy decydują się na „globalizację” z wielu powodów. Być może najpilniejszym powodem jest zarobienie dodatkowych zysków. Jeśli firma ma unikalny produkt lub przewagę technologiczną, niedostępną dla innych międzynarodowych konkurentów, przewaga ta powinna zaowocować dużymi sukcesami biznesowymi za granicą.
Skutecznie sformułowana strategia globalna pomaga firmie określić sposób wejścia i budowania wymaganej globalnej obecności. Oprócz korzyści związanych z marketingiem towarów i usług, strategia globalna oferuje również korzyści związane z produkcją zagraniczną, partnerstwem z firmami zagranicznymi w celu rozwoju lub sprzedaży produktów, inwestowaniem zagranicznym, zabezpieczaniem kursów walutowych i wiele innych.
Powiązane tematy
Czym jest technologia blockchain i jakie ma znaczenie dla współczesnych firm?
Linkedln Pozwoli Tobie Wypromować Firmę a Marketerom na Chwilę Oddechu